Lassan sült, fűszeres, töltött birsalma

DSCF3597_2.jpg

Elvira kolléganőm volt olyan kedves és hozott nekem három gyönyörű darab, saját termesztésű, bio birsalmát, hogy használjam fel a blogon. Látnotok kellett volna azokat az őrült citromsárga, hatalmas, szép darabokat. Eszméletlenül néztek ki! Egyből beindult a fantáziám, és a levesektől kezdve, a sültek mellé készült birsalma lekvárokon át, kompótok színes, ízes képei cikáztak a fejemben. Aztán eljött a hétvége, mikor is először a vasárnapi ebéd képe bontakozott ki, s ehhez illesztvén felhasználását inkább a desszert kategória felé mozdultam.

DSCF3577.jpg

Édesen krémes, fűszeres, omlós, de gyümölcsös aromáját egy az egyben megtartva került az asztalra. Ezt megelőzően a sütőbe, két órára, óránként ellenőrizve. Maximálisan elégedett voltam, és maximális elismerésben is részesültem. Az alatt a két óra alatt pedig, míg a sütőben "hawaiozott", épp volt elég időm az ebéd további elemeit elkészíteni. Így tálaltam végül tandori csirkét, mangó chutneyval, grillezett kukoricával és jázmin rizzsel, valamint a lassan sült, édes, fűszeres birsalmákat fahéjas mascarpone krémmel. Fejedelmi lakoma volt, és a Kelet buja ízvilága teljesen magával ragadott.

 

DSCF3586.jpg

Hozzávalók:

    • 3 db birsalma
    • 4 ek laktózmentes vaj (Aldi)
    • 4 ek dió, durvára vágva
    • 2 ek pisztácia, durvára vágva
    • 4 ek mazsola, apróra vágva
    • 3 ek kókuszvirág cukor
    • 2 tk sütőtökös pite fűszerkeverék
    • 5 ek laktózmentes mascarpone (Aldi)
    • 1 tk fahéj
    • 2 tk méz

A sütőt előmelegítettem 180C-ra. A birsalmát (mosva, tisztítva) félbe vágtam és a csuma helyét kikanalaztam egy karalábé vájóval. Igyekeztem egy jól tölthető mélyedést kialakítani, de nem kanalaztam ki teljesen a gyümölcshúst. Ezt a műveletet igazság szerint A.-ra bíztam, mert a birsalma annyira kemény volt, hogy miután átvágtam kis híján körben a kisujjamat, úgy véltem már-már megoldhatatlan számomra a feladat. A. sokkal ügyesebben vette az akadályt, mint én, így hamar elkészültek a kis birscsónakok. Ezalatt elkészítettem a tölteléket: a laktózmentes vaj (kis kockákra vágva), dió, pisztácia, mazsola, kókuszvirág cukor és fűszerek keverékét. Egy kis tepsit kibéleltem alufóliával és ráhelyezem a megtöltött gyümölcsöket. Beleöntöttem 1,2dl vizet, lefedtem alufóliával és 2 óra hosszat sütöttem. Félidőnél adtam hozzá még egy kis vizet, mert nagyon elfőtte. Melegen tálaltam, laktózmentes mascarponéval, melybe mézet és fahéjat kevertem.

DSCF3587.jpg