Sheperd's pie, avagy az én vegán pásztor pitém

8f5bff30-2e3e-49e7-aa0e-91371458224f.jpeg

Nagy-Britannia népszerű húsos étele a pásztor pite. Jellemzően valamilyen raguval és burgonyapürével rétegezett, sütőben sült rakott étel. A britek amúgy is élnek-halnak általában véve a pitékért, mert hogy mindent mindenhogy megtöltenek. Nagy szerencsénkre! Isteni az angol kaja. Legalábbis én szeretem ezt a nemes egyszerűséget. River Cottage meséi, ismeritek? A Spektrumon és a TV paprikán sokszor adták régen. És a Két duci hölgy? Nem tudom néztétek -e ezeket a sorozatokat, én rajongásig szerettem. Mondjuk mit nem? Szeretem az autentikus ízeket, főleg, ha azt autentikusan is közvetítik felém. Elő lehet adni ezeket a műsorokat az itthon készült videóvágásos rövid menő, laza, pazar kaja stílusban is, de nekem nem ugyanazt az élmént nyújtja, úgyhogy feladtam, hogy ilyen jellegű youtube videókat nézzek. Maradok a hamisítatlan hagyományoknál. Nem fejlődök a korral, legalábbis ebben nem.

Az én pásztor pitém alapját egy vöröslencsés-zöldséges ragu adja, a tetejére pedig krémes édesburgonya püré került. Az alapot egy, a fagyasztóba eltett maradék gombapaprikás adta, ezt turbóztam fel pluszban fűszerekkel, zöldborsóval, vöröslencsével, répával, kókusztejszínnel, kakukkfűvel. Annyira finom és tartalmas, hogy még a húsveők sem panaszkodnak majd, ha éppen egy vasárnapi menü főfogásaként kerül az asztalra.

6f99d2ad-22a1-4f5d-97f6-6a277755e81d.jpeg

Hozzávalók:

  • 2 fej vöröshagyma
  • 1 gerezd fokhagyma
  • 2 evőkanál kókuszolaj
  • 1-2 evőkanál pirosparika
  • 250 g csiperke
  • só, frissen őrölt bors
  • 1 bögre vöröslencse
  • 1 és 1/2 bögre borsó
  • 2 db sárgarépa
  • 2 bögre zöldségalaplé
  • 200 ml kókusztejszín
  • pár ágacska friss kakukkfű
  • 1 kg édesburgonya
  • 1/2 bögre mandulatej
  • só, bors
  • kókuszvaj
  • fokhagymapor

Elkészítés:

➵ Előkészületként a zöldségeket pucoljuk, szeleteljük.

➵ Mivel én a fagyasztóból szedtem elő a korábban elkészített gombaparikást, ennyivel több időt nyertem, de ha frissen készül, akkor iktassuk be a következő lépéseket.

➵  Egy lábasban kókuszolajat hevítünk, majd rádobjuk a hagymát és fokhagymát, dinszteljük.

➵A tűzről levéve szórjuk bele a pirospaprikát, keverjük el, majd adjuk hozzá a vékonyan felszelt gombát, és répakarikákat.

Sózzuk, borsozzuk. Engedjük fel kb 1,5 dl vízzel, főzzük 20 percig.

➵ 20 perc elteltével öntsük hozzá a vöröslencsét és a borsót, adjunk hozzá friss kakukkfű ágakat, és a 2 bögre zöldségalaplevet. A folyadék mennyiséget egyenlítsük ki vízzel, úgy hogy ellepje a zöldségeket, a vöröslencse ugyanis sokat vesz majd fel belőle.

➵ További 20 percig főzzük a zöldségeket, míg azok teljesen meg nem puhulnak. Az sem baj, ha a vöröslencse szétfő, mert ez fogja majd sűríteni a ragunkat.

➵  Kóstolunk, utóízesítünk, ha szükséges, majd  kóksutejszínnel lazítjuk, és krémesítjük az alapot.

➵  Az édesburgonyát hámozzuk, kockázzuk és sós vízben puhára főzzük. Én egy botmixer segítségével szoktam krémesíteni, közben folyamatosan adagolva a mandulatejet, és a kókuszvajat, míg selymes masszát nem kapok. Sózom, borsozom, és fokhagymaporral gazdagítom az ízeket.

➵ Egy hőálló tálba kanalazzuk a lencsés ragut, majd elsimítjuk rajta az édesburgonyából készült pürét.

➵  220 fokra előmelegített sütőbe toljuk, úgy kb 20 percre, vagy addig míg az édesburgonya meg nem sül.

Remélem, hogy tetszett a recept! Mondd el a véleményedet alul kommentben vagy oszd meg Facebookon,  vagy Instagramon Ripiszke oldalán!

3070464d-27c0-46dd-90f8-956fd0cddbb6.jpeg