Vegán húsvéti ischler

CB71EBCD_1741_4AD2_A2A9_12B99FBB907E.jpeg

Jön a nyuszi, és karácsonykor elmaradt az egyik kedvenc édességem tojás-, és tejtermék mentesített, tehát innentől vegán verziója elkészítése. A közhiedelem szerint először Bad Ischl fürdővárosban, a ma is működő Zauner Cukrászdában (Zauner Konditorei) 1849-ben készült el, azonban ténylegesen, annak ellenére, hogy valóban itt találták fel, csak több mint 100 évvel később, egy Richard Kurth nevű cukrász alkotta meg az 1950-es években. Eredetileg rumos csokoládékrémmel készült, azonban manapság  nagy keletje van a ribizli- vagy baracklekvárral, lemon curddal, vagy egyéb ízesített pudingokkal megtöltött változatának. Én maradi vagyok, jó sok lekvárral (ezen belül szinte mindegy milyennel) megtöltve szeretem, reggelire, egy pohár tejjel megkoronázva. Pszt! Persze, hogy növényi tej, ebből is kizárólag olyan, ami nem ízesített és hozzáadott cukor mentes, hiszen hamis illúziókat kergetve a régi ízek pótolhatatlan felelevenítésére szolgál.

 

Hozzávalók (kb 15 db):

Tészta:

    • 150 g zabpehelyliszt
    • 50 g kókuszliszt
    • 200 g vegan margarin
    • 1 dl növényi tej
    • eritrit izles szerint
    • 1 teáskanál sütőpor
    • egy csipet so
    • pár kanál házi cukormentes kékszőlő lekvár a töltéshez

Máz:

    • 100 g cukormentes tejcsokoládé
    • 3 ek kakaópor
    • 80 ml növényi tejszín

 

Elkészítés:

  1. A tésztához a hozzávalókat összegyúrom, és lisztezett deszkán kb. 1,5 cm vastagságúra nyújtom.
  2. Lisztezett kiszúró formákkal (én most nyuszi és csibe formákat használtam a közelgő Húsvétra tekintettel) kiszaggatom, és szilikonos sütőlapra helyezem (vagy sütőpapírral bélelt tepsire).
  3. 180 fokon sütöm kb 15-18 percig (ne hagyjuk hogy megégjen széle!).
  4. 10 percre félreteszem hűlni.
  5. Ezalatt elkészítetem a mázat.
  6. Felmelegítem a tejszínt, majd a tűzről levéve hozzákeverem a csokoládét és a kakaóport. Félreteszem, hagyom, hogy picit visszaszilárduljon.
  7. A kihűlt formákat gazdagon megtöltöm lekvárral, majd összetapasztom őket, és a csokimázzal fedem.
  8. Hűvös helyen 1-2 órát pihentetve megszilárdul, és már fogyasztható is.