Cékla carpaccio

Eszetekbe jutott volna épp céklából készíteni, és épp a karácsonyi asztalra? Nem? Hát nekem sem, ha nem veszem meg Jamie Oliver nagyszerű szakácskönyvét, ahol ámulva-bámulva, már már mangásra nyitott szemmel fedeztem fel mekkora remek, kivételes, egyszerűen zseniális ötlet! Már csak azért is, mert roskadozik a hűtőnk a sok felhasználásra váró céklától. A cékla idénynövény, olcsón beszerezhető, és remek fogások készülhetnek belőle. Ha fontosnak tartjátok a tudatos vásárlást, és életmódot, vagy csak spórolni szeretnétek kicsit, érdemes az idényvásárlást magatoknak tudatosítani. Semmi értelme a nyári zöldségeket/gyümölcsöket a hűvös hónapokban, a télieket pedig a forróságban fogyasztani. Ki van ez találva szépen, s nem véletlen a természet eme buja játékossága. Törekedjünk arra, hogy abból ötleteljünk ami épp rendelkezésre áll. Tavasszal és nyár elején a bőséges málna- és eperszezont használjuk ki, ősszel és télen pedig vegyünk minél több sütőtököt, céklát, és gyökérzöldséget. Csak egy kis fantázia kell hozzá, s ezekből is ki tudjuk hozni a legtöbbet.  Na de visszatérve a céklához, táplálkozástanilag is ritka kincs, bőséggel tartalmaz ásványi anyagokat, nyomelemeket és vitaminokat. Mint tudjuk a nyersen fogyasztás egyébként is az egyik legjobb dolog, ami a zöldség elfogyasztása és felszívódása révén történhet. Semmi másra nincs hozzá szükség, mint egy mandolin szeletelőre, és egy pár gumikesztyűre, elkerülve, hogy vér vörösben ússzon a kezed úgy reszeléstől számított két tejes napig. :)

DSCF4075.jpg

Hozzávalók:

  • két nagyobb céklagumó (vagy 4 közepes)
  • 2 ek sűrű balzsamecet
  • lenmagolaj
  • 1/2 citrom
  • 2 ek bajor mustár (az eredeti recept dijoni-t javasol, azonban nekünk épp az édesebb bajor fajta van itthon)
  • 1 ek Worcestershire-szósz
  • 1 nagy ek kókuszjoghurt
  • Himalaya só
  • egy marék rukkola

A céklát jó alaposan megmostam, majd megpucoltam. Mandolin szeletelőn szép hajszálvékony szeletekre vágtam, és egy tálba helyeztem. Összeforgattam egy evőkanál lenmagolajjal, a balzsamecettel, fél citrom levével (hagyjunk belőle keveset az öntethez) és csipet Himalaya sóval. Hagytam picit állni, míg elkészítettem az öntetet. Ehhez a mustárt, a Worcestershire-szószt, a joghurtot és kevés citrom levet, valamint 3 evőkanál lenmagolajat kevertem ki, majd egy pohárba öntöttem. A cékla szeleteket egy nagy kínáló tálon elrendezgettem, meglocsoltam az öntettel, és rukkolát szórtam a tetejére. Nem csak ízében, de színeiben is nagyon jól harmonizál.

DSCF4094.jpg